A
„Nie istnieją reguły opisujące dobrą fotografię, są tylko dobre fotografie.”
„Chciałbym czasem znaleźć się w takim miejscu, gdzie Bóg czeka tylko, aby komuś otworzyć migawkę.”
„Prawdziwa fotografia nie musi być wyjaśniana, ani nie może być zawarta w słowach”.
„Fotografia jako potężne medium wyrazu i komunikacji oferuje nieskończoną różnorodność postrzegania, interpretacji i działania”.
„Najważniejszy element aparatu znajduje się 12 cali (30,5 cm) za nim”.
„Odkryłem, że choć aparat fotograficzny nie może wyrazić duszy, to może to zrobić fotografujący.”
„Dobre zdjęcie, to wiedzieć gdzie się ustawić”.
„Dwanaście świetnych fotografii każdego roku to wspaniały plon.”
„Mądrość zebrana przez lata nauczyła mnie, że każde doświadczenie jest nowym odkryciem”.
„Na moich zdjęciach kolor i kompozycja są nierozłączne. Widzę w kolorze.”
„Myślę, że najlepsze fotografie powstają na obrzeżach wydarzeń. Fotografując w różnych sytuacjach, zawsze najciekawsze zdjęcia powstawały nie w samym centrum wydarzeń tylko w ich otoczeniu”.
„Kupno Nikona nie czyni Cię fotografem. Stajesz się zaledwie posiadaczem Nikona.”
„Kupno Canona nie czyni Cię fotografem. Stajesz się zaledwie posiadaczem Canona.”
„Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista martwi się o kasę, a mistrz martwi się o światło.”
„Fotografia jest moją pasją, więc nie zabieraj mi jej.”
„Niezręczność to mój żywioł. Chodzi mi o to, że nie lubię aranżować i ustawiać. Patrząc na jakąś scenę, nie przystosowuję jej do siebie, lecz na odwrót”.
B
„Fotografia staje się więc dla mnie dziwacznym medium, nową formą halucynacji: fałszywą na poziomie postrzegania, prawdziwą na poziomie czasu. Halucynacją umiarkowaną, w pewnym sensie skromną, podzieloną (z jednej strony „nie ma tego tutaj”, z drugiej „ale to naprawdę było”): szalony obraz, ocierający się o rzeczywistość”.
„Jeżeli nie jesteś zdolny widzieć więcej ponadto co widzialne, nie możesz zobaczyć niczego”.
„Fotografując staraj się pokazać to czego bez ciebie, nikt by nie zobaczył.”
„Aparat fotograficzny jest nie tylko przedłużeniem oka, ale również umysłu. Może widzieć ostrzej, dalej, bliżej, wolniej i szybciej niż oko. Może ujrzeć niewidzialne światło. Dzięki niemu możemy zobaczyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Zamiast używać aparatu tylko do odtwarzania obrazów chciałbym stosować go, tak by to, co niewidzialne dla oczu, stało się widzialne”.
„Kiedy fotografuję, to w rzeczywistości poszukuję odpowiedzi na pytanie czym są rzeczy?”
„Światło jest źródłem wszystkiego. Tym, co sprawia, że rzeczy stają się widzialne dla oczu. Tym, co sprawia, że skały nie rozpadają się. Moje poglądy są głęboko uzależnione od wiary w to, że rzeczy są pewną pochodną emitowanej energii. Światło to najpełniejsza prawda wszechświata”.
C
„Jeśli twoje zdjęcia nie są wystarczająco dobre, nie jesteś wystarczająco blisko.”
„Fotografie to kęsy czasu, które można wziąć do ręki”.
„Fotografować to znaczy wstrzymać oddech, uruchamiając wszystkie nasze zdolności w obliczu ulotnej rzeczywistości.”
„Myśl o zdjęciu zawsze przed jego zrobieniem i po. Nigdy w trakcie. Sekretem jest czas. Nie musisz działać szybko. Fotografowany model musi zapomnieć o tobie, a gdy już to się stanie, musisz działać bardzo szybko”.
„Twoje pierwsze 10 000 zdjęć jest najprawdopodobniej najgorszymi.”
„Fotografia mnie właściwie nie interesuje. Jest dla mnie jedynie narzędziem pracy, jak pędzel czy ołówek, i tylko jako narzędzie ją szanuję”.
„Fotografowanie – podobnie, jak stosowanie wszelkich innych środków wyrazów – nie jest wymyślaniem, lecz odkrywaniem. Fotografia, to możliwość krzyku, wyzwolenia, a nie próba udowodnienia własnej oryginalności. To sposób życia”.
„Które z moich zdjęć jest moim ulubionym? To, które zrobię jutro”.
D
„Patrz oczyma, fotografuj sercem.”
„Zdarzają się chwile, gdy nie masz przy sobie aparatu i wówczas widzisz najwspanialszy zachód słońca lub najpiękniejszą scenę, jaką zawsze chciałeś zobaczyć. Nie przejmuj się tym, że nie możesz go sfotografować. Usiądź i rozkoszuj się tym widokiem”.
E
„Światło tworzy zdjęcie. Musisz je czuć, podziwiać i kochać. Przed wszystkim jednak poznawaj światło. Studiuj je ze wszystkich sił, a poznasz klucz do fotografii.”
„Większość ludzi próbuje zawrzeć w fotografii zbyt wiele elementów. Jeżeli robisz zdjęcie dziecka bawiącego się na łące, fotografuj dziecko, a nie drzewa, dom i wszystko, co jest w zasięgu wzroku. Fotografia jest w rzeczywistości pewną deklaracją i im bardziej jest przejrzysta, tym jest lepsza”.
F
„Jeśli nasze zdjęcie wywiera wrażenie, to jest ono właśnie dobre, choćby było niespodziewane w swej oryginalności.”
„Fotografia – język postrzegania – jest moim środkiem wyrazu. Wypełnia ona lukę między językiem mówionym a pisanym, dlatego jest idealnym sposobem porozumiewania się na całym świecie”.
„Jest jedna rzecz, którą musi posiadać każda fotografia – ludzki wymiar. Ten rodzaj fotografii to realizm, jednakże realizm to nie wszystko. Musi jeszcze temu towarzyszyć wizja i dopiero połączenie tych dwóch cech tworzy dobre zdjęcie. Trudno jest określić cienką linię, gdzie kończy się materia, a zaczyna umysł”.
H
„Istnieją dwa rodzaje fotografów: tacy, którzy komponują zdjęcia, i tacy, którzy je robią. Pierwsi pracują w pracowniach, dla drugich świat jest pracownią. I dla tych nie istnieje zwyczajność każda rzecz w ich życiu może być źródłem inspiracji.”
„Zdjęcie to wyrażanie wrażeń. Jeżeli piękno nie będzie istnieć w nas samych, to jak w ogóle będziemy mogli je zauważyć?”.
Podstawy natury technicznej łatwo jest opanować, a tak naprawdę chodzi o działanie twórcze”.
„Chociaż fotografie nie mogą kłamać, kłamcy mogą fotografować.”
J
„Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie.”
K
„Jeśli idę z aparatem fotograficznym, to patrzę na świat zupełnie inaczej, niż gdy idę sobie tak po prostu z kolegą, z którym prowadzimy dyskusję. Bo wtedy ta dyskusja jest najważniejsza, nie otaczająca nas rzeczywistość – tej nie dostrzegamy. A gdy wyruszam z aparatem w celu sfotografowania miasta, ludzi czy jakichś scen, wtedy właśnie skoncentrowany jestem na detalu. I szukam, szukam… Bo fotografia to jest detal, kompozycja detalu, to próba znalezienia w nim metafory, symbolu, i przyglądanie się mu, obserwowanie, to refleksja nad nim – co poprzez niego wiemy o świecie, co on nam mówi”.
„Sztuka to codzienne wyzwania; technikę należy zdobyć, aby mieć kontrolę nad czasem. W fotografii nauka i sztuka są jednością, nie zaś swoim przeciwieństwem”.
„Nie werbalizujesz tego, co chcesz powiedzieć. Po prostu pokazujesz obraz, który w rzeczywistości dociera do umysłu szybciej niż słowa. W tym właśnie tkwi siła”.
M
„Fotografia nie jest związana z patrzeniem, lecz z czuciem. Jeżeli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz, nigdy nie uda ci się sprawić, aby ludzie patrząc na twoje zdjęcia, cokolwiek odczuwali.”
„Interesuj się zwykłym życiem, toczącym się dookoła; ludźmi, przedmiotami, literaturą, muzyką – świat jest przebogaty, pełen rozmaitości, pięknych dusz i interesujących charakterów.”
R
„Zawsze znajdzie się ktoś, kto zwraca uwagę tylko na aspekt techniczny. Ci ludzie najczęściej zadają pytanie „jak”, podczas gdy tacy, których cechuje ciekawość świata, pytają „dlaczego”. Osobiście wolę inspirację od informacji”.
„Im aktywniej patrzysz, tym działanie staje się bardziej intuicyjne i naturalne, podświadome i swobodne. Wraz z nabieraniem praktyki Twoje oko w sposób całkowicie podświadomy i intuicyjny będzie zwracać się ku światłu, a światło będzie kierować się w stronę Twojego oka.”
„Przykazanie dla fotografów i innych twórców: nie pożyczaj duszy od innego artysty, choćby nie wiem jak ci się spodobała, ponieważ w tym samym momencie stracisz swoją duszę, która jest źródłem wyjątkowości tego, co robisz. Amen.”
S
„Fotografia to emocje, bliskość, miłość. To, co utrwalono na filmie, zostanie zachowane na zawsze… film zatroszczy się o każdą, najdrobniejszą rzecz, na długo po tym, jak Ty sam nie będziesz już pamiętał niczego.”
„Jako fotografowie musimy nauczyć się osłabiać siłę naszych przekonań. Gdy podchodzisz do przedmiotów, koncentruj na nich wzrok, rozglądaj się na lewo, przenoś spojrzenie na prawo. Obserwuj, jak rosną, gdy się przybliżają i jak się ze sobą łączą lub jak się od siebie różnią, kiedy zamieniasz pozycję. Stopniowo powstają między nimi relacje – niekiedy ich charakter wydaje się być ostateczny. Wtedy rób zdjęcie.”
W
„Również piękności mogą źle wyglądać. Jeśli w odpowiednim momencie sfotografujesz piękność w niewłaściwym świetle – katastrofa”.
„Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat”.
„Ludzie ulegają złudzeniu, że fotografowanie jest bardzo proste… Technicznie jest to jednak złożona sprawa. Twój sprzęt daje ci tak wiele możliwości, że mogą cię one łatwo rozpraszać. Moim uczniom radzę, aby jak najbardziej ograniczali swój sprzęt”.
„Tam, gdzie temat będzie za każdym razem na siłę dopasowywany do utartych schematów, nie ma mowy o świeżości spojrzenia. Bezwzględne przestrzeganie prawideł kompozycji może prowadzić jedynie do nużącego powtarzania tych samych, wyświechtanych wzorców”.
„Jeżeli coś mnie zainteresowało, zaskoczyło czy pobudziło do pracy, to jest to wystarczający powód, żeby podziękować Bogu i działać!. Odważyć się na bycie irracjonalnym! – uwolnić od formy, otworzyć na każdy świeży impuls”.
„Rutynowo fotografuję w myśli wszystko, co widzę”.
„Fotografia potrafi bezwzględnie określić fizyczność czasu, przestrzeni i następujących po sobie faktów”.