Podpatrywanie najlepszych – Henri Cartier-Bresson (1)

http://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpghttp://www.fotopioro.pl/wp-content/uploads/2016/07/Biographie-HCB-par-Martine-Franck_1972v2.jpgPodpatrywanie najlepszych – Henri Cartier-Bresson (1)

Henri Cartier-Bresson (1908-2004) to twórca fotografii ulicznej oraz tzw. „decydującego momentu”. Lista najlepszych fotografów w historii bez Henri Cartier-Bressona nie miałaby żadnego znaczenia. Jego reporterski styl fotografowania wpłynął bardziej na sposób i kierunek robienia zdjęć niż jakiegokolwiek innego fotografa.

Był jednym z pierwszych fotografów, który korzystał z formatu małoobrazkowego 35mm. Używał wyłącznie aparatów Leica i obiektywów 50mm. Podobnie jak Ansel Adams, fotografował niemal wyłącznie w czerni i bieli.

Czego można nauczyć się od Henri Cartier-Bressona: jego największą tragedią było to, że Cartier-Bresson osiągnął najwyższy poziom fotograficznego rzemiosła na długo przed swoja śmiercią.

W 1975 roku, dwadzieścia dziewięć lat przed śmiercią, niejako znudził się fotografowaniem kierując swoje zainteresowanie ku malarstwu. Swój aparat zamknął bezpiecznie w domu i rzadko z nim wychodził.

Konkluzja: Nie możesz do tego dopuścić! Jeśli twoim celem w fotografii jest nic więcej niż radość z niej, po pewnym czasie może nastąpić wypalenie.

Poniżej kilka jego zdjęć. Więcej tutaj: MAGNUM PHOTOS oraz na stronie fundacji Henri Cartier-Bressona.

CHINA. Beijing. Final days of the Kuomintang.

CHINA. Beijing. Final days of the Kuomintang.

FRANCE. The Var department. Hyères. 1932.

FRANCE. The Var department. Hyères. 1932.

MEXICO. Mexico City. 1934.

MEXICO. Mexico City. 1934.

SPAIN. 1933.

SPAIN. 1933.

SPAIN. Madrid. 1933.

SPAIN. Madrid. 1933.

SPAIN. Valencia Province. Alicante. 1933.

SPAIN. Valencia Province. Alicante. 1933.

FRANCE. Paris. May 68. (To the left Henri Cartier-Bresson)

FRANCE. Paris. May 68. (To the left Henri Cartier-Bresson)

FRANCE. Alpes-Maritimes. Vence. February 1944.

FRANCE. Alpes-Maritimes. Vence. February 1944.
French painter Henri MATISSE at his home, villa „Le Rêve”.

FRANCE. Paris. Place de l'Europe. Gare Saint Lazare. 1932.

FRANCE. Paris. Place de l’Europe. Gare Saint Lazare. 1932.

INDIA. Punjab. Kurukshetra. Autumn 1947.

INDIA. Punjab. Kurukshetra. Autumn 1947.

Zobacz także:
Musisz to zobaczyć! (6) Henri Cartier-Bresson.
oraz
Podpatrywanie najlepszych – pozostałe wpisy,
Galerie Mistrzów.

Komentarze

  1. 16 lipca 2016

    jest na co popatrzeć i kogo „podglądać”, dzięki!

    Odpowiedz

Dodaj swój komentarz